Sunday, April 24, 2011

Betul Ke Jalan Yang Kau Pilih?


Sebuah post yang aku rasa aku sendiri pun blank nak jawab kalau soalan pada tajuk kat atas ni diajukan kepada aku. Pernah tak kauorang rasa menyesal dengan apa yang kauorang dah pilih sebagai jalan hidup kauorang sekarang? pernah tak rasa nak balik ke zaman silam and ubah balik hala tuju arah kauorang? Sejujurnya aku sangat2 teringin. Banyak benda aku nak ubah, banyak benda aku nak perbetulkan, banyak benda yang aku tak buat, aku nak buat.

Macam post aku yang sebelum ni, hidup kita ni kita sendiri yang corakkan. apa yang jadi dalam hidup kita sekarang effect dari tindakan kita sebelum ni. setuju kan? Aku sekarang kat UIA. Ambik Law. tak pernah terfikir dalam otak aku yang aku nak ambik law. tapi kenapa aku ambik law? aku sendiri taktau. selalu aku terbayang and terfikir, kalau masa fill in borang UPU dulu aku tak select UIA, and Law course. apa jadi dengan hidup aku sekarang? more interesting? or maybe teruk?

Cita-cita aku dari kecik, nak masuk UM. Tak pernah pikir course apa yang aku nak yang penting aku nak masuk UM. Kenapa? Ntah. UM prestige kot? or maybe UM tu dekat dengan LRT. and UM tak ada curfew? heh fikiran budak2 biasa lah. aku bukan kata aku tak bersyukur dengan UIA tapi memang niat asal aku nak masuk UM. Even dalam UPU form aku letak UM first choice. Tapi tak dapat. sebab result SPM aku 5A sedangkan UM nak paling kurang 6A. Masa ni aku terfikir pulak, apa jadi kalau aku buat SPM aku serious dulu? macam mana life aku sekarang kalau aku tak salah format masa tulis karangan English SPM? And English aku jadi A? Boleh ke aku masuk UM? well everything happens for a reason. maybe rezeki aku kat sini. Lagipun UIA banyak ajar aku. berubah sikit2 walaupun aku tetap teruk.



Pernah tak kauorang baru jumpa dengan sesuatu, yang kauorang tetiba rasa minat gila? and suddenly kauorang fikir "kenapa aku tak jumpa benda ni dari dulu?". and at that time kauorang tak boleh patah balik and rasa menyesal sebab korang pursue jalan yang bukan jiwa kauorang tapi just ikut flow mana UPU bagi.
If only i could turn back time, jalan yang akan aku pilih mesti lebih kepada art. Yeah, law is a kind of art jugak. art of communication, art of negotiation and also art of debating. tapi art yang ini bukan jiwa aku. aku minat art yang jenis expressive.macam mana? aku suka tengok lukisan, aku suka dengar music, aku suka tengok gambar cantik. kauorang pernah rasa macam ni?

dari tadi aku tulis post ni pasal diri aku kan? wait, im not writing a post to tell everyone about myself. But im using myself as an example. kauorang aku agak mesti ada yang berfikrian macam aku sekarang ni kan?

APA BUKTI KAUORANG MINAT SATU BENDA TU SEDANGKAN KAU BARU JUMPA BENDA TU? 

Aku tadi kata aku minat music, paintings and photography. kalau cikgu aku zaman sekolah dulu baca, for sure tak percaya. kenapa? sebab pendidikan seni aku tak pernah lulus -.-
tapi seriously aku minat. yeah aku tak pandai melukis tapi aku minat lukisan. Aku tak pandai bermuzik tapi aku suka mendalami muzik. aku tak ada kamera tapi aku cuba hasilkan gambar terbaik dengan kamera sony ericsson 3.2 MP. 


NI ANTARA GAMBAR YANG AKU AMBIK GUNA CAMERA SONY ERICSSON 3.2 MP


kauorang sendiri macam mana? mesti ada yang alami benda macam aku kan? 

Next, pernah tak kau buat satu benda tapi tak pernah jadi? contoh kalau kau minat menulis. tulis novel tulis sajak,tulis skrip drama mahupun tulis komen facebook, tapi usaha kau tak pernah orang hargai? Beratus2 peraduan menulis kau masuk, dari sekolah rendah sampai dah habis sekolah and akil baligh, tak pernah sekalipun kau menang. tak payah cerita hadiah utama, saguhati pun tak dapat. Sedih? siapa tak sedih macam tu kan? tapi don't worry, kalau betul kau minat satu benda tu, carry on. kalau betul kau komited and rasa itu yang terbaik untuk kau, teruskan. jangan mudah rasa down just sebab usaha kau selama ni tak berjaya. Colonel Harland Sanders, pengasas KFC pun cuba banyak kali nak introduce recipe KFC and banyak kali gagal. Dia tak putus asa and tengok sekarang KFC is a well-known fast food restaurant all around the world. The same thing jadi dengan Coca-Cola. Kalau John Pemberton putus asa and stop usaha nak introduce Coca-cola, aku rasa tak kan ada air Coke tak kira tin, botol kecik atau botol besar kat kiosk and cafe Uia ni.

Jadi, sekali gagal, kau tak semestinya gagal selamanya. Ada kawan aku bagitahu, dia sedih tak dapat interview untuk course architecture. Aku tahu dia minat melukis. oh wait. bukan minat. SANGAT MINAT. Dari zaman sekolah aku selalu tengok dia melukis and no doubt, she got skills. memang dia pandai melukis. tapi dia tak dapat interview tu. and dia sedih. so aku tujukan kisah Harland Sanders dan John Pemberton tadi untuk dia. Rezeki ni sentiasa ada. kalau tak dapat kat sini, mungkin kat sana. tak dapat kali ni, there's always next time. Peluang untuk berjaya hanya akan tertutup bila kau mati. So jangan putus asa okay kawan? kau hebat. jangan risau. aku percayakan kau. aku doakan kau :)



Jangan sebab kau dah putus asa, kau rasa kau tak patut ambik apa yang kau minat tu. jangan satu hari nanti kau terfikir "kalau aku teruskan usaha and sabar sikit, mesti aku dah berjaya dengan apa yang aku minat". Masa tu dah tak guna kau nak fikir balik. Macam aku. sekarang aku ambik lawyer. sedangkan minat aku kearah art. apa aku nak buat since being a lawyer and photographer sangat jauh beza. tak ada kaitan langsung? I promised myself, i'll be successfull as a lawyer but at the same time i'll fulfill my interest too. Being a lwayer as a profession, a photographer as a side job. nothing wrong with that kan?

Apa-apa pun, tak ada guna menyesal dengan benda yang dah lepas. kepada semua yang baca and rasa kauorang dah tersilap mencorakkan hidup kauorang, be strong. Kau sentiasa boleh start benda yang kau minat. Belum terlambat. Be successful in what you've choosed but at the same time live your passion.

Sampai sini je lah. Fikirlah sendiri. And kepada kawan aku tu, stay strong. Kau akan dapat jugak peluang nanti. InsyaAllah :)





No comments: