Tuesday, April 26, 2011

5 Perkara Yang Buat Aku Menyampah Bila Bukak Blog Orang (Edisi MUNGKIN Bersambung)

Post yang aku rasa kali ni macam agak kurang ajar. sesetengah orang akan kata "eh kau sape nak judge blog orang? siap nak kata menyampah apa semua?". Tak kurang jugak akan ada yang mengomel "eleh kau sendiri pun baru start buat blog, dah pandai nak kecoh complaint pasal blog orang, dasar tak sedar diri". Okay apa2 pun kauorang nak cakap, mahupun kauorang fikir, aku kesah apa? ini blog aku. and macam biasa, aku tulis ni pun supaya kauorang tak terbuat benda2 yang boleh menimbulkan kemenyampahan maksima oleh pembaca blog kauorang. And oh ya, untuk aku jugak, sebab kadang2 mungkin ada yang aku terbuat orang menyampah dengan post aku. Diingatkan point2 kali ini tak boleh letak gambar sebab ini melibatkan blog orang. kalau aku letak, aku sebarkan aib orang. tak elok kan? :)

1. Benda paling annoying yang aku tak suka ialah bila bukak satu blog tu, tekan je right click nak bukak new tab, terus keluar box yang memaparkan tulisan seperti "jangan mengada nak copy lahh". ada jugak yang berbunyi "jangan curi idea saya!" . Ayat-ayat ni semua akan buat muka aku jadi macam ni =>  -___-
Eh come on lah. kau tu siapa sampai nak buat benda macam tu? kau rasa orang nak sangat ke tiru hasil tulisan kau yang macam haram tu? (sorry aku kurang ajar). Bila kau buat macam tu, pembaca akan mula rasa kau ni menggelabah and bajet kau bagus. and pembaca jugak akan rasa macam insulted sebab kena tuduh nak copycat semata2 sebab tekan right click. GILA.

2. Secondly, selalu tak kauorang jumpa blog yang post dia ada ayat macam ni "saya ada problem. problem ni buat saya sedih sangat2 rasa macam dah taktahan nak tanggung seksa sorang2. tapi korang tak payah tahu lah k?" Aku menyirap betul baca benda macam ni. kenapa? sebab aku tak faham apa masalah si tukang tulis tu nak cite kat orang yang dia ada problem then dia taknak bagitau problem tu apa seolah2 problem dia tu private gila. in case of privacy, tak payah lah kau nak canang kat blog yang kau tu ada problem. simpan sorang2 sudah la. kawan2 ada. boleh je share kan? Oh aku rasa aku tahu kenapa si tukang tulis ni buat macam ni. Diaorang nak semua orang macam curious and concern lah pasal dia. and dia jual mahal kononnya nak simpan derita sorang2. Go to hell.

3. Next, Jenis yang ada lagu tapi hidden player or tak ada pause button. Aku akui, aku sendiri pernah letak lagu kat blog aku masa aku baru2 bergelumang dalam arena blogging ni. tapi dah remove dah sekarang. member ramai kata menyemak, x boleh fokus and macam2 lagi kata2 sumpah seranah yang dilemparkan. haha. okay balik kepada point asal. apa kau ingat semua orang yang bukak blog kau nak dengar sangat ke lagu tu? kau kena faham, tak semua orang minat music yang sama. Memang kau boleh jawab "eh, blog aku so aku punya suka lah nak buat macam mana!". ehh memang lah itu blog kau. tapi kalau nak buat macam tu, baik kau buat untuk kau baca sorang. blog kau tak hidup kalau tak ada orang baca. macam kau bercakap sorang2. apa orang kata? gila kot. oh ya, Gila lah tu.

4.  Aku benci and sangat menyampah bila baca blog yang over sangat dengan kes percintaan. bukak2 blog, headline kau dah letak nama girlfriend or boyfriend kau. posts semua tak payah cakap lah kan. Eh macam kau sorang je ada couple dalam dunia ni kan? okay post pasal partner masing2 ni, aku akui kadang2 memang sweet. tapi kalau dah setiap post pun kau nak cerita pasal partner kau, in fact background blog kau pun gambar kau dengan partner kau, itu belum kira gambar2 yang menyemak kat tepi2 tu. Apa yang aku nak sampaikan, kau nak buat apa pun boleh dengan blog kau. asalkan jangan lah over sangat. Lain lah kalau kau memang tulis siap2 "blog ini ditulis khas untuk partner saya sahaja. orang lain tak payah baca" . Haa kan senang orang lain nak blah terus dari blog kau, tak payah sakit mata sakit hati baca post2 over kau? 

5. Yang ini confirm ramai yang tak suka jugak. Tau apa? Post yang ditaip guna bahasa W. bahasa apa? yeah you got it right, bahasa W (disebut Da-Be-Li-Yu). kenapa aku kata bahasa W? sejak bila wujud pulak bahasa W ni? haaa kauorang selalu jumpa kan perkataan2 yang elok2 sedap bahasa Melayu ditukartambah huruf W kat belakang? sebagai contoh : kita => KITEW. gila => GILEW. apa => APEW. Eh WHAT THE FUCK? kalau macam ni lah cara kauorang menulis, memang tak payah lah jadi orang melayu. buat malu bangsa je. bahasa apa kau pakai? kau bajet style ke pakai bahasa macam tu? sumpah geli, serious menyampah. baca ayat ni, kau orang geli tak? "Kitew rasew namoo lah jadi awex diew tuw, diew tu rempeyt lorrhh" sekali lagi, muka aku akan jadi macam ni =>  -____-

haaa. yunk niyy jeww aque boleyh letark pikcew


Itu je lah setakat ni aku rasa.Kalau ada lagi nanti aku sambung. Malas jugak aku nak cerita lebih2 kang ada yang panas dengan aku, kena maki pulak kan. haha . maki je lah. kisah apa aku? 

18 comments:

Madiha Ilham said...

sumpah macam cibai gilaaaaaa...orang yang tulis macam tu. screw them! aku nak baca pun terpaksa kerutkan muka nak digest apa dia tulis. macam haram. hahaha

farahhh :) said...

wahhhh aiman! da berblog ek? haha

AimanRisham Is Not A Loser said...

haha ye farah. im on blogger now :D

Pert Doherty said...

kah kah kah.. setan.. lu mmg setan

izzatsykes said...

kitew cayunk aiman !

AimanRisham Is Not A Loser said...

pert, hahaha. apasal? lu ada tergolong dalam kalangan manusia2 kat dalam post ni ka? haha

AimanRisham Is Not A Loser said...

kiteww pun cayunkk izzat kewtart-kewtart!

dak kecik a.k.a iza said...

hahak~mmg benci cgt bila perkara di atas terjd...
Anywhere...xtaw lak ader blog eh...
hak3...pape pon,post g menarik..
keep it up..^_^

AimanRisham Is Not A Loser said...

hahaha. baru je buat blog ni. beginner lagi. sorry lah kalau ada kekurangan sana sini :)

and thanks for dropping by. keep reading. hari2 ada post baru. :)

Nazura says Bonjour said...

eww gelinya orang type macam tu. dah la tak faham.

Dayana Nur said...

best la entri ni. hahaha. tp lagi best kalau u letak link 'like' so that i can click and your entry will be posted at my wall :) hehe

AimanRisham Is Not A Loser said...

Nazura: haha tau takpe. bahasa W kan :D

AimanRisham Is Not A Loser said...

dayana: letak link like? haha actually i tak berapa reti sangat lagi. nanti i try :) thanks for reading!

Unknown said...

Entry hot.. ^^,.. I'm a new follower.. Do keep up the good work..

My latest entry, Aku bercakap dengan Barack Obama dan Mark Zuckerberg!

farhana said...

hey, cool lah yr entry ni. i loike :)

Scripters said...

Nampak satu post yang matang. Saya juga buat kajian pasal benda ni, hasil kajian saya mereka2 itu kebanyakkannya adalah student.

Anonymous said...

sumpah..berminit gak aku baca ayt pmpn tuh..
yg bese2 blay agi fhm..tp ape ntah yg bermksud 'sentiasa'...had to read it 3 freakin times man

si kiut lavender said...

heee...ya3..ayat W tuh memang slalu diguna pakai....macam dah masuk skolah tadika balik rasanya